Un mare nod feroviar a fost transformat complet. Gara veche din secolul al XIX-lea este modernizată VIDEO
0 6 minute 2 săptămâni

Clădirea istorică din gara
orașului Simeria (video) din Hunedoara, veche de un secol și jumătate, se află în șantier de un an,
iar lucrările o vor transforma într-una dintre cele mai moderne stații feroviare din
România.

Gara orașului Simeria. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL

Gara orașului Simeria. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL

Restaurarea clădirii de călători din nodul feroviar Simeria din Hunedoara a demarat la începutul anului 2022, iar treptat monumentul istoric a primit o nouă înfățișare, atât în exterior, cât și în majoritatea spațiilor interioare.

Gara orașului Simeria, modernizată

Gara orașului Simeria, a cărei clădire principală a fost înființată în jurul anului 1870 și refăcută complet în 1900 – 1901, a intrat în șantier mai târziu decât celelalte zone din nodul feroviar Simeria, la care se lucrează începând din toamna anului 2020.

Gara orașului Simeria este restaurată în etape, deoarece o parte din spațiile sale sunt folosite de angajații din nodul feroviar Simeria. În 2024, cele cinci corpuri ale clădirii de călători aflate în șantier, vor fi finalizate. Lucrările vor continua apoi la celelalte două corpuri ale sale, după ce birourile angajaților vor putea fi mutate în sectoarele modernizate.

Recent, a intrat în șantier corpul principal al clădirii, iar casele de bilete și sălile de așteptare au fost mutate în containere amplasate în zona noii pasarele.

În celelalte corpuri aflate în șantier, lucrările la fațadele, acoperișul și spațiile interioare se apropie la final, la fel și la casa noului lift al gării, la tunelul care va face legătura între gară și peroane și la pasarela din stația CFR. Clădirea istorică va fi refăcută pe o suprafaţă de circa 4.500 de metri pătraţi.

Gara orașului Simeria  Foto Daniel Guță ADEVĂRUL (55) jpg

Imaginea 1/15:
Gara orașului Simeria Foto Daniel Guță ADEVĂRUL (55) jpg

Aici au loc lucrări de amenajare a spațiilor interioare, de zidărie, tâmplărie și finisaje, se înlocuiește acoperișul vechi de pe corpul principal al clădirii și sunt montate instalații și utilități noi.

În nodul feroviar Simeria, peroanele dintre linii sunt finalizate, iar în aceste zile muncitorii lucrează la montarea noilor instalații.

Pasarela pietonală din gară, care conectează cartierele din orașul Simeria, peste liniile ferate, a fost montată complet, însă pentru a putea fi dată în folosință trebuie montată copertina și amenajate zonele de la capetele sale.

„Stația CF Simeria este modernizată în cadrul programului de dezvotare a infrastructurii feroviare pe tronsonul 3 Gurasada – Ilia – Branișca – Mintia – Deva – Simeria, parte a Coridorului Rin-Dunăre, iar la finalul lucrărilor, gara din Simeria se va înscrie în tabloul celor mai moderne stații de cale ferată din România. Clădirea de călători Simeria – monument istoric – va avea spații moderne destinate publicului călător – parcare auto, sală de așteptare, case de bilete, grupuri sanitare, spațiu pentru bagaje şi birou de informaţii; spații destinate exclusiv persoanelor cu dizabilități – zone speciale de acces, casă de bilete și grupuri sanitare; zone comerciale și de exploatare feroviară”, informa recent compania de stat Căile Ferate Române.

Gara orașului Simeria  Foto Daniel Guță ADEVĂRUL (37) jpg

Imaginea 1/23:
Gara orașului Simeria Foto Daniel Guță ADEVĂRUL (37) jpg

Potrivit CFR, gara orașului Simeria va avea opt linii de cale ferată, cu peron principal și peroane intermediare, inclusiv copertine, o pasarelă pietonală peste toate liniile din stație, cu acces la fiecare peron, care asigură și legătura directă cu cele două zone ale orașului.

De asemenea, a fost reabilitat tunelul pietonal, fiind prelungit pentru a asigura accesul și la peronul intermediar dintre liniile 4-5.

Vor fi montate panouri fonoabsorbante pe toată lungimea stației, în zonele unde clădirile se află la o distanță mai mică de 50 de metri față de axa celei mai apropiate linii feroviare și vor fi amenajate o parcare auto și o parcare pentru biciclete.

Corpul principal al clădirii de călători a intrat în șantier recent. Foto: Daniel Guță

Corpul principal al clădirii de călători a intrat în șantier recent. Foto: Daniel Guță

Pe tronsonul feroviar Gurasada Simeria, lucrările de modernizare a infrastructurii și suprastructurii feroviare înregistrează un stadiu de execuție de peste 80 la sută, 36 de kilometri de cale ferată dublă, din cei 41 de kilometri ai tronsonului fiind finalizați.

Nodul feroviar Simeria, vechi de un secol și jumătate

Stația CFR Simeria a fost inaugurată în jurul anului 1868, odată cu deschiderea căii ferate Arad – Alba Iulia.

Clădirea ei de călători a fost înființată în aceeași perioadă, însă în jurul anului 1900 a fost refăcută, datorită traficului feroviar tot mai mare din stația CFR Simeria.

Pasarela gării din Simeria. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL

Pasarela gării din Simeria. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL

În anul 1870, odată cu construcția căii ferate a cărbunelui Simeria – Petroșani (circa 80 de kilometri), gara Simeria a devenit un nod feroviar important al Transilvaniei.

În anul 1884, a fost inaugurată și calea ferată Simeria – Hunedoara, care lega magistrala din vestul țării de uzinele metalurgice ale Hunedoarei.

În deceniile de comunism, nodul feroviar Simeria a funcționat la capacitatea maximă, însă după 1990, declinul mineritului, al industriei metalurgice, reducerea transportului de călători pe cale ferată și lipsa investițiilor în infrastructura feroviară au redus importanța nodului feroviar Simeria.

Read More

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *