Soluție pentru deficitul de cadre didactice: Profesori universitari, reșcoliți pentru a preda la liceu
0 5 minute 1 an

Ligia
Deca, ministrul Educației, a vorbit, marți, la Comisia de
Învățământ de la Cameră, despre salarizarea profesorilor, dar
și despre deficitul înregistrat mai ales la științele exacte. Ce
soluție a avansat ministrul pentru problema din urmă.

Ligia Deca, în studioul Adevărul Foto: David Muntean

Ligia Deca, în studioul Adevărul Foto: David Muntean

Cred
şi susţin că profesorii din România merită mai mult respect şi
mai multă recunoaştere. De aceea am susţinut introducerea ca bază
a grilei de salarizare salariul mediu pe economie. Mi-aş
dori ca această prevedere să fie în legea specială a educaţiei.
Dar dacă din motive de tehnică legislativă este complicat, aş
prefera să vedem în realitate că se întâmplă şi mai puţin în
ce lege organică este introdusă această prevedere. Voi continua să
susţin acest deziderat şi cred că există extrem de multe
argumente ca grila de salarizare în educaţie să capete cu totul
alt loc în grila generală de salarizare a sistemelor publice”
,
a afirmat Deca, citată de TVR.

Salariile
profesorilor ar urma să crească, în medie, cu 60%, printr-o lege
viitoare a salarizării unice în sistemul bugetar. Propuneri cu
grilele de salarizare au fost trimise la Ministerul Muncii.

Potrivit
ministrului, în cuprinsul legilor educației, la sugestia
sindicatelor
, sintagma ”personalului nedidactic” a fost înlocuit
cu ”personalul administrativ”.

„Problema
este dacă ei sunt incluşi în grila generală din legea salarizării
unice alături de alte categorii similare din alte sectoare sau dacă
această categorie de personal administrativ capătă o specificitate
în sistem şi atunci sunt asociaţi cu grila specială pentru
educaţie. Cred că locul pentru această discuţie este discuţia la
legea salarizării, împreună cu Ministerul Muncii”
,
a mai spus ministrul.

Totodată,
a adăugat oficialul, a fost pusă problema facilitării tranziției
din învățământul universitar către cel preuniversitar.

„Începem
să avem o penurie de profesori în preuniversitar, mai ales în zona
ştiinţelor. Consider că ar fi absolut minunat ca profesorii din
universitar să-şi dorească să vină să umple aceste goluri
pentru că ele încep să se vadă nu numai în mediul rural, ci şi
urban, dar cred că pedagogia pentru anumite intervale de vârstă
şcolară arată diferit. Aşa cum în lege avem pregătire diferită
la nivel de licenţă pentru preşcolari şi primar, pentru că
specificităţile vârstei impun o anumită pregătire, aşa cred că
şi personalul universitar, care până atunci a predat unor tineri
cu autonomie mare în învăţare, ar trebui să parcurgă, înainte
de a intra în învăţământul preuniversitar, nişte module de
formare ţintite pe vârsta elevilor cărora le vor preda”
,
a explicat Deca.

Ligia
Deca a precizat că în textul legilor nu apare nicio referinţă la
ideologia de gen: „Avem
la principii: principiul diversităţii, pentru că în România avem
diversitate culturală, etnică, lingvistică, religioasă şi
această diversitate trebuie protejată şi preţuită. De asemenea,
cred că ar fi revoltător în anul 2023 ca un copil, care este de
exemplu cu cerinţe educaţionale speciale, doar pentru faptul că
este diferit faţă de colegii din clasa sa, să fie discriminat. La
aceste aspecte se referă diversitatea, ca principiu în lege, şi la
asta ne referim atunci când spunem că personalul didactic trebuie
să fructifice diversitatea pentru întărirea atitudinilor pozitive
ale elevilor. Credem că, de exemplu, un elev rom trebuie să fie
mândru de cultura asta, mândru de contribuţia personalităţilor
rome în istoria României, este normal să putem să preţuim toate
caracteristicile unice ale copiilor şi, de aceea, ni s-a părut
normal ca această chestiune să fie inclusă, inclusiv în ceea ce
înseamnă obligaţiile cadrelor didactice, alături de multe alte
valori, precum patriotismul, respectarea normelor morale, precum
stimularea potenţialului copiilor şi aşa mai departe”
,
a conchis Deca.

Read More

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *